Патрашкова в Галерия от статии…
През 2009 година Веселина Томова написа:
„Алексей, спри се! Журналистика не се прави с наемни убийци!”.
Призивът е направен след появата на вестник „Галерия“, финансиран и управляван от самия Алексей Петров, стартирал под признака щом не сте с нас, сте врагове… Почти незабавно са атакувани политици и ключови имена в журналистиката, с цел – повишаване на интереса и продажбите на новия вестник. Преминаването през скандални заглавия и истини, премесени с брутални лъжи има само една цел – усвояване на аудитория. Известната българска журналистка Веселина Томова в свои публикации се обръща към Алексей Петров:
Веселина Томова е в добри отношения с Алексей Петров до неговия разстрел през август 2023 г. Тя е първият му избор за създаването на медия, която да е извор на компромати срещу управляващите политически кръгове. Впрочем до последно Томова усвоява информационен поток от самия Петров. Голяма част от компроматите, свалили Бойко Борисов от трона на министър-председател идват чрез „анонимните“ източници на известната варненска журналистка.
Алексей Петров се опитва преди появата на вестник „Галерия“ да я превърне в титулярен медиен инструмент за своите цели, но заради твърдия характер и независим дух, отказът на Томова е категоричен, макар че те запазват повече от добри взаимоотношения.
„Още не бе дошло времето на флашките.
Още не бе дошло време на истинските ритуални убийства.
Три години по-късно, в последният брой на вестник „Галерия“, Кристина Патрашкова пише с апломб: „Медиите да търсят сметки на политиците, а да не се занимават с всенародни любимци”.
Материалът е по повод ровенето в хонорарите на Стефан Данаилов.
Великолепна фраза, под която и аз бих се подписала (пише Веселина Томова), стига в същия брой на вестника, същата главна редакторка да не бе гилотинирала и окачила на гердана си с перли поредния скалп…
..С удивителна лекота се апликира, че някой някого убил и уморил. И смъртта като оправдание за тираж, сензанция или рейтинг, е първата посестрима на журналистиката…“
Сред нескончаемият поток от личности не е пропуснат и Кеворк Кеворкян. Интересен факт е, че главният редактор на вестник „Галерия“ – Кристина Патрашкова е била на стаж в екипа на Кеворкян, както самата казва – „с връзките на баща ми“.
С днешна дата Кристина Патрашкова се гордее с този факт, независимо от всичко, което е написала срещу личността на Кеворкян.
„Яростната поколенческа омраза обаче не е истинската причина за тази разюздана страст към сладостта да унищожаваш всичко около себе си. Войнстващото бездарие винаги е било изумително повратливо.
То се бута с лакти, обсебва пространството и го може – това е безспорно, може го – да заграбва територии, да се налага с цената на всичко.
Войнстващото бездарие пише на парче дописки. Прави предавания, в които шербетено натежава простотията, наречена „як пиниз” или „готин хумор”…
…Когато въпреки че си мислиш, че не се взимаш на сериозно, но някъде дълбоко в теб те е обгърнала онази потайна сила на високомерието, винаги идва Господ и те чуква по челото. Първо лекичко, после направо ти удря едно кроше и ако си се сетил за какво става дума, сетил си се, ако ли не – предстои мигът на урока – че никой не е по-голям от Онзи от Горе. Нямам предвид Бойко Борисов.“ – пише още Томова.
Приживе Алексей Петров умишлено създава две остриета, противопоставяйки ги едно на друго, запазвайки автономният образ на Веселина Томова и развиващ в най-просташките журналистически измерения в образа на вестник „Галерия“ с главен редактор Кристина Патрашкова. Там клокочат новини от хайлайфа на чалгата, премесени с всякакви гнусотии, свързани с имена на личности, които могат да повишат продажбите и възпалят обществения интерес. Истината, анализа и журналистическото проучване отсъстват. Заменено е от животински, безнаказан инстинкт, извиращ от инстанцията на медийната свобода.
Алексей Петров създава „Галерия“, избирайки най-подходящия човек за това. В екипа на вестника водещи фигури са: Кристина Патрашкова – главен редактор, Явор Дачков – зам. главен редактор и Зоя Димитрова – съвсем не случайно единственият говорител в историята на ДАНС, която Алексей Петров поставя поне в началото в позицията на контрольор.
Независимо от изпълняването на длъжността главен редактор, след смъртта на Алексей Петров, тя необяснимо заявява, че е напуснала собствената си медия, защото не може да работи с такъв главен редактор. Оставаме в обърканата среда на т.нар. журналистка кой е бил главният редактор, с който тя не е можела да работи и как собственик напуска собствеността си, тъй като тя от години твърди, че вестник „Галерия“ е неин проект.
„Журналистиката е парцелирана. Този срещу онзи, онзи от кръга на този, този от екипа на онзи. Всички дялкат на черно тлъсти пачки. И докато ги прибират, пишат опуси за „истината”…
Зверското ожесточение да те дават по телевизора, да трупаш рейтинг, да продадеш повече бройки вестници, превръща в зомбита онези, които иначе професията е призвала да търсят истината. Да и служат, да воюват за нея, да тръшкат врати след себе си заради нея, да бъдат уволнявани и стъпквани, ако вярно я прегърнат, и да не робуват на пачките и измамната суета, когато я припознават.
Зомбита, които смучат някакви чаши с уиски, не слизат от екрана и цъфтят от всякакви светски събития, зомбита, които се женят като че ли умират като кардинали, и като раждат първото, което правят е да покажат задничетата на децата си, защото техните деца не са като другите – те са деца на „звездите”.
И през цялото това време налагат войнствено „морала” си, че точно това е журналистиката и телевизионерството.
Кухи, лишени от чара на непосредствеността, но пък „какво ти пука, важното е парата да тече…”.
„В България отдавна журналистиката е превърната от четвърта власт в четвърта проститутка.
Една „революционерка” държи пламенна реч за морала в медиите, а лети до чужбина с осигурена пачка от мощна корпорация срещу малката „услуга” за поръчково предаване.
Друга „революционерка” пише книга за „мафията”, а ежемесечно през човек получава хилядарки от същата.
Трети „революционер” ни разчувства колко е безнадеждно корумпирана властта. До преди време я хвалеше с просълзени очи, днес обаче мизата от „конкурентите” е по-висока.
Някакъв странен вирус е нагазил всички.
Нахъсени „журналисти” мразят останалите. И нямат граници – всичко що е читаво и мисли с главата си ляга под ножа, защото не мисли като нас и не е с нас, и просто ни пречи, по дяволите…
Некрофилски се клеймят личности така, като че ли нямат право на грешки и като че ли съдниците им – драскачите са ангели –херувими.
Някаква неистова злоба клокочи.
Гилдията е натъпкана с купища безпросветни човечета, които не само не са чели книги, но дори и не четат собствените си дописки. Защото нямат време. От дълбокомислената употреба до втръсване на „в смисъл” и още куп заучени паразитизми.
Но истинският журналист, както и големият спортист, трябва да са добри хора. Човеци, които уважават онези, които са прокарвали пътеката преди тях – лоши, добри, при всички случаи знакови, защото без тях е нямало да има път. А не да ги убиват с думи, само защото това е политиката на изданието, или цената на поръчката.
Границата е премината.
И не заклеймяването и поредица от междуличностни войни ще ни извади от това зловонно блато. И не вопли за нови чистки.
Не е задължително всеки да харесва другият. Но със сигурност е възможно да седнем на масата и да си кажем: „Пичове, насрахме се. Да поискаме прошка и да си простим. И да смачкаме онези, които трябва, тези от Властта, защото това е призванието на професията ни”.
Кой пръв ще хвърли не камъка, а пачката?“
Пълният текст на Веселина Томоваможе да се прочете в сайта на журналистката afera.bg
Това обръщение е предсказание по-скоро за разпадът в журналистическата етика и деградацията, до която тя достига. Но медиите все пак са зависими от механизми за финансиране и именно през тях „свободата“ е парцелирана в сблъсък и преследване на нечии лични цели. Създават се непрекъснато разширяващи се кръгове от анонимни медийни сателити в интернет пространството, преповтарящи медията-майка. Но скокът в алчността за пари е много по-голям. Политическият и административен рекет прелива в журналистически. Менгемето може да пристегне всеки – от най-малкия, до най-големия. Съдебните дела срещу медии са по-скоро изключение. Само че и България се превърна в едно изоставащо във всяко едно отношение изключение в Европейския съюз. Политическата среда се самоизяжда и ерозира и не просто в България спряха да идват инвестиции, а цели заводи и бизнеси започнаха да се изнасят…
По мотиви на публикация на Веселина Томова…
Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.
You must be logged in to post a comment.